Mamma & pappa viktigast -valde bort landslagen


Lazios afrikanske försvarare Abdoulay Konko är just afrikan. Något mer, när det gäller sådan tillhörighet har han svårt för. Konko har nämligen förkastat förfrågan om att representera både Senegal och Marocko. Allt för att undvika dålig stämning i familjen.

Abdoulay Konko föddes i Frankrike in till en familj där pappan var senegalesisk och mamman marockansk. Det gjorde att Konko kunde ha spelat för Frankrike, Senegal eller Marocko på internationell nivå.

31-årige Abdoulay har uppvaktats av både marockanska och senegalesiska förbundskaptenerna men vägrat att tacka ja för att inte vara orsaken till möjliga familjeproblem.

– Det är ett tufft beslut eftersom du inte vill skapa spänningar i din egen familjen, så jag bestämde mig för att förbli neutral, berättar Konko och fortsätter förklara. Jag svarade dem respektfullt nej eftersom jag inte vill såra någon av mina föräldrar genom att välja en framför den andra.

Utifrån har Konko fått utstå viss kritik för att inte välja att spela internationell fotboll, men kärleken till hans föräldrar är större än till fotbollen.

– Till viss det låter som en lat ursäkt, men jag älskar mina föräldrar och jag föredrar att skona dem våndan av motreaktion från besvikna fans. Om jag hade valt Senegal, kommer fansen från Marocko definitivt kritiserar mitt beslut, samma för besvikna senegaleser, så det är en no-win-situation, förklarar Abdoulay.

Konko, som har spelat i Italien för Juventus, Siena och Genoa, medger att hans beslut kan ha förnekat honom en internationell karriär. Men nu när både Senegal och Marocko gett upp hoppet om en Konko i sin trupp insisterar Konko att han inte ångrar någonting alls.

– Jag både lever och dör med mina beslut. Det är bara att ta dessa som en man och då finns det ingenting att ångra.

En fransk fråga har heller aldrig kommit och har då heller aldrig varit något att fundera över för Konko.

– Denna möjlighet kom aldrig upp och var därför heller aldrig diskuterad mellan mig och mina nära kära.

Marseillefödda Konko inledde sin karriär i Martigues innan han flyttade till Turin 2002. Den mångsidiga försvarare, som har uthärdat en skadehärjad karriär, var på lån i Crotone mellan 2004-2006 innan sejourer hos Siena, Genoa och spanska Sevilla. 2011 skrev han på ett femårigt kontrakt med Lazio.

Kommentera

