Raymonds ensamhet

Den franske före detta förbundskaptenen Raymond Domenech har gett flera spelare i hans VM-trupp från 2010 svidande kritik i en ny bok. I boken berättar Domenech att han var så trött och förbannad på deras beteende att han exploderade av ilska och kallade dem ”ett gäng idioter.”

Truppen chockade inte bara den franska nationen utan en hel fotbollsvärld genom att gå ut i strejk vid ett träningspass. Allt efter att anfallaren Nicolas Anelka hade skickats hem efter ett bråk med Domenech under halvtidspausen i matchen mellan Frankrikes och Mexiko.

Domenechs sex år som förbundskapten slutade efter det katastrofala VM-slutspelet i Sydafrika.

I en bok som heter ”Tout Seul”, på egen hand, som publicerats nu i veckan, kritiserar Domenech Franck Ribery, Nicolas Anelka och Thierry Henry på ett rakt, ärligt  och ilsket sätt.

”Jag kunde inte stå ut med att höra alla yttrar sig kring precis allt. Jag ville bara vara sjuk, gråta, och lämna allt”, skriver Domenech.

Samma dag som laget gick ut i strejk gav hundratals invånare i staden Knysna de franska spelarna ett fint och stämningsfullt mottagning när de klev av lagbussen. Efter att snabbt ha skakat hand och skrivit autografer återvände de alla till bussen.

”Landslaget hade korsfäst sig offentligt, samtidigt som de får mycket av sin stjärnglans via tv”, menar Domenech. ”Kanske insåg spelarna det, kanske inte. Hur som helst var det för sent. Den oerhörda maskinen hade startat och drog ner hela Les Bleus till avgrunden.”

Domenech kände sig oförmögen att återta kontrollen över truppen. Även om Frankrike fortfarande hade en match kvar att spela, mot hemmanationen Sydafrika blev Domenech chockad när spelarna valde att förbise massage och andra behandlingar vilket gjorde att han exploderade av ilska i hotellobbyn.

”Jag drar härifrån. Jag kan inte bry mig mindre om det här gänget idioter”, skriver han i sin bok som i stor utsträckning är skriven i dagboksform.

”Jag har ingen energi kvar. Jag tycker inte om dem längre. Jag har fått nog av deras vredesutbrott”, skrev Domenech innan 2-0 förlusten mot Mexiko.

”Det här laget är helt oförmöget att överträffa sig självt. Jag hade helt fel. Jag känner förödmjukad över att blivit så här överkörd.”

Domenech bekräftar i boken att Anelka förolämpade honom med en svordom. Domenech hade tyckt att anfallaren inte arbetat tillräckligt hårt under första halvleken mot Mexiko. Anelka hade, enligt Domenechs utsago, då känt sig förorättad över att inga andra spelare stod bakom honom och blev vansinnig. Dåvarande kapten Patrice Evra fick lugna ner hela saken.

”Han förolämpade mig under halvtidsvilan mot Mexiko… han dödade sammanhållningen. Efter matchen skrattade han tillsammans med Gallas och visade oerhörd okänslighet. Var de lyckliga att förlora?”, skriver Domenech.

Domenech beskrivs Anelka som ”en gåta” som ”inte gör något för andra.”

När uppgifter om Anelkas utbrott publicerades på första sidan av sporttidningen L’Equipe, misstänkte Evra att Henry hade läckt informationen till pressen. Men Henry skyllde i sin tur på Domenech.

”Evra trodde att han var läckan i omklädningsrummet, men Henry lyckades vända alla runt omkring och föreslog att jag kunde vara läckan”, skriver Domenech som var mycket kritisk mot Henrys attityd under hela turneringen.

Domenech blev arg när Henry, som knappt hade spelat för Barcelona under säsongen, bannade Domenech för att inte bli uttagen i startelvan.

”Han har spelat en hel match under hela året och bör inte vara här. Han tjurar och inte tar sitt ansvar”, skriver Domenech.

Domenech sa att bara anfallaren Djibril Cisse, som gråtit, och ytter Sidney Govou visade någon slags ånger för strejken. Domenech blev tillsammans med spelarna chockade när Henry hade ordnat ett möte med Frankrikes president Nicolas Sarkozy under hans hemkomst till Paris .

”Vi frågade oss om vi inte drömde”, berättar Domenech.

Den franska pressen talade om stora klyftor inom truppen, som nekades bestämt av alla. Men Domenech säger nu att han var övertygad om Ribery föraktade playmakern Yoann Gourcuff, som hyllats som den nya Zinedine Zidane.

”Ribery tycker inte om Gourcuff, det är säkert. Före matchen mot Uruguay sa jag till Gourcuff:” Du har en nyckelroll i matchen. Det är mycket upp till dig” berättar Domenech och fortsätter: ”Det värsta var att se Franck Ribery utseende. Jag kanske överdriver, men i hans ögon såg jag hat, förakt eller möjligtvis avundsjuka.”

”Han är den samme som Anelka och Henry, allt kretsar kring just honom. När saker går fel, då är de första att hoppa av skeppet. En äldre spelare varnade mig för Ribery under 2008. Men jag gav honom en stor roll i laget. Vilken idiot jag är. ”

Evra fick en smula beröm för sina insatser för att försöka förena truppen. Men Domenech kommer alltid beskylla honom för att inte lösa upp strejken. Efter strejken fann förbundskapten Domenech tröst i hotellets bar.

”Jag gick tillslut till sängs efter några glas öl. Eller, några liter öl…”

Kommentera

