Chau Campeón…

Efter 15 år. Vi kommer alla att sakna dig, Riquelme.

1996 gjorde en gänglig mittfältare sin debut i Boca Juniors. 15 år senare, är cirkeln sluten när han återvänder till Boca Juniors för att avsluta sin karriär. Att förlora mot Corinthians i finalen i Copa Libertadores var kanske inte inte hans bästa sätt att ta farväl, men Juan Roman Riquelme har inspirerat en hel generation av argentinska fútbolistas och många därtill.

Efter Libertadores finalen, sa Riquelme, ”Jag gav allt för Boca, jag älskar klubben av hela mitt hjärta, men jag känner tomhem. Jag har nått gränsen. Jag älskar och lever för fotbollen, men jag har inte något mer att ge. Jag vill åka hem till mina barn och fråga om de vill se mig spela mer fotboll, men det kommer inte att vara för Boca eller någon annan klubb på den här nivån.”

Det var det. Vad som än händer härnäst kommer Riquelme förbli en central del i historien om argentinska Fútbol. För att göra honom så mycket rättvisa som möjligt ska jag inte skriva något mer. 28 minuter Riquelme är en investering för resten av ditt liv. Filmen ger oss den sanna bilden av ett geni som spelare med Boca, Villarreal och Argentina.


Chau Campeón …

One response to “Chau Campeón…

  • Daniel

    Kan bara hålla med.
    För Romans del älskade jag att han återvände till sitt kära Boca, för min del hatade jag det. Semifinalen och straffmissen mot Arsenal i CL 2006 minns jag med äckligt blandad förtjusning. Jag älskade Riquelme men samtidigt ville jag att Arsenal skulle spela final.

Kommentera

