Fred på jorden!

Engelska landslagsmittfältaren Peter Reid har alltid sagt att han aldrig skulle förlåta Diego Maradona för ”Guds hand”, som hjälpte Argentina slå ut England ur VM 1986. Men när Reid stötte ihop med Maradona vid en tv-filmning av Maradonas nya klubb i Dubai, Al Wasl FC, kysstes de bokstavligen och gjorde upp för gammal ost.

Reid syns på på tv-inspelningen skratta och skämta med Maradona, vars två klassiska mål sänkte England ur VM-kvartsfinalen. Dåtidens Everton-stjärna var en av flera spelare som lämnades kvar i i kölvattnet av Maradona när han gjorde sitt superba andra mål. Något som Reid såg till att skämta om målet, innan Maradona gjorde det.

– Låt mig se ditt ansikte. Jag såg ju bara din rygg sist vi sågs, skrattade Reid.

Reid omfamnade Maradona och tog tag i fotbollsvärldens mest välkända vänster hand och pussade den. Det får ses som en fredspipa, även om Maradona hela tiden under mötet bolmade på en kubansk cigarr.

I efterhand sa Peter Reid att han ändå fick sista ordet och att det verkade som om Maradona kunde bjuda på det.

– Det var bra att få träffa honom och ha lite lättsamma skämt och ett gott skratt om det förflutna. Skönt att jag verkar vara i bättre form än han! Jag berättade för honom det enda misstag jag gjorde i min spelarkarriär var att inte få fatt på honom och sparka ner honom. Något jag fortfarande tror. Vi hade en trevlig pratstund och jag avslutade med att säga till honom att han tog med handen, något han verkade acceptera…

Kommentera

