Frågetecken och tomhet

Gary Speed log avslappnat när han var med på riks-TV kring dagens kommande fotbollsmatcher. Några timmar senare hittades han död i sitt hem i ett uppenbart självmord.
Den plötsliga död av Wales förbundskapten och före detta Premier League stjärna, som bara blev 42 år, chockade inte bara den brittiska fotbollen utan berörde många människor utanför sporten.

Varför Speed skulle ta sitt liv är ännu inte besvarat.

Flera vänner spekulerade att han kunde ha varit deprimerad. Obekräftade rykten som cirkulerat på nätet gjorde det gällande att Speed var föremål för en kommande tabloid tidningsartikel om hans privatliv.

Gary Speed var först med att spela 500 matcher i Premier League och den yngsta spelaren på Leeds mittfältet som förde klubben till den senaste ligatiteln, 1992. Som förbundskapten förnyade han  Wales krassliga landslag och coachade en ung trupp till fyra segrar i de senaste fem matcherna.

– Tjugo minuter innan vi gick ut i sändning i lördags var han den normala Gary Speed, säger Gary McAllister, en före detta lagkamrat som också deltog i BBC-programmet ”Football Focus.”
Han var mycket entusiastiska över framtiden för det walesiska landslaget och var optimistisk. Han var en filmstjärna i mina ögon, fortsatte McAllister.

– Det fanns inga tecken över huvudtaget, inget som tydde på att han var bekymrad. Han såg bra ut och livet rullade på bra för honom just nu. Jag kunde aldrig ha trott att 10-12 timmar efter att jag såg honom, att jag skulle få ta emot en sådan nyhet. Det är en mardröm.

Brittiska medier citerade anonyma poliskällor som sa att Speed hittades hängd under söndagsmorgonen i garaget till sitt hus i Huntington, England, där han bodde med sin fru Louise och två söner.

I väntan på en rättslig undersökning och obduktion sa polisen i ett officiellt uttalande att inga misstänkta omständigheter fanns kring Gary Speeds död. Ett uttalande som ofta blir gällande i självmordsfall.

Speeds agent, Hayden Evans, bad i ett uttalande dagen efter att Speed hittats att familjen skulle lämnas i fred.

-Vi ber att familjen nu ges lite avskildhet för att bara sörja på egen hand.

Supportrar lämnade tröjor och hemmagjorda banderoller prydda med Speeds namn utanför de fem arenorna där han spelat. Storbritanniens premiärminister David Cameron sa att han sett höjdpunkterna i samma matcher som Speed hade talat om på TV.

– Jag tycker det otroligt rörande. Jag tittade sammandrag i natt och såg folk, trängsel, absolut tyst och fotbollsspelare hylla Speed och hans minne. Jag vet att han betydde enormt mycket för en hel del människor och folk känner sig mycket, mycket ledsen å Speeds och hans familjs räkning.

Tidigare lagkamrater, coacher och kollegor talade ingående om en man som de kände som en dedikerad spelare, en snäll och omtänksam vän och en oerhört lovande tränare.

-Folk har problem i fotboll och om du ser en indikation om det måste du hålla ögonen öppna och erbjuda hjälp. Men det här kom från ingenstans. Det är svårt för oss som vänner att förstå, sa Gordon Strachan.

Även de som spelat mot Gary Speed mindes honom med värme.

– Han var en fantastisk, talangfull spelare, en spelare som hade en sådan fin karriär och bara hann börja på en stor karriär som tränare också, sa David Beckham. Det är en sorglig tid att förlora en man som Gary.

Ordförande i Wales fotbollsförbund, Jonathan Ford, sa att han inte hade någon som helt aning om varför Speed hade tagit sitt liv.

– Jag vet inte om vi någonsin kommer att få veta det. Jag är inte längre fram i mina tankar än så heller. När jag hörde nyheten frågade jag mig själv ”varför?”, men det kanske vi aldrig kommer att få veta.

Brittiska kvällstidningarna The Sun och The Daily Star använde båda sina officiella Twitter-konton för att förneka ryktena om att de förberett att publicera avslöjanden om Speeds privatliv.

”Ingen sanning i denna historia. The Sun grävde inte runt Gary Speed på något sätt,” twittrade The Sun.

Depression har föreslagits som en möjlig orsak.
Speed dog bara en dag efter den gamle Aston Villa och Liverpool anfallaren Stan Collymore skrev om den sjukdom som han lidit av under flera år.

”Självmordstankar. Tack och lov att jag inte slagit slag i saken och under de senaste tio åren har jag endast en eller två gånger haft detta som en lösning i mitt huvud”
”Det krävs en massa hopp och tro i att vid den här tiden nästa vecka livet kan vara igång igen. Hela min värld och mina tankar ska tillbaka i lycka, som det ska vara.”
”Så vad får en del att göra vad de gör? De tror inte. De tar ett praktiskt problem och handlar med en praktisk lösning för dem och det är att ta sitt eget liv. Tyvärr tar alltför många den vägen ut ur detta helvete.” skrev Collymore på Twitter.

Den tyske målvakten Robert Enke led av depression och tog också sitt liv för två år sedan genom att kasta sig framför ett tåg. En domare i Tyskland försökte ta sitt liv för två helger sedan, timmar innan en Bundesliga match som han skulle dömma.


Engelsk fotbolls mest ökända självmord är det Justin Fashanu begick. Han var den första svarta fotbollsspelare att ingå i en 1 miljon punds värvning då han gick till Nottingham Forest 1981. Hans karriär bleknade dock efter det att han offentligt erkänt sig vara homosexuell och också han hittades hängd i ett garage i London 1998. Fashanu blev 37 år.

”Du skulle aldrig få höra en spelare bekänna till sina lagkamrater att han hade ett problem och behövde hjälp”, skrev förre Liverpool-försvararen Alan Hansen.
”Jag tillbringade 14 år i Liverpools omklädningsrum och jag kan inte minnas att det hände en enda gång. Det är nog ett mänskligt hinder också, men ett omklädningsrum är tänkt att vara en uppstartsplats och det är inte miljön för någon att visa upp sin svaghet. Vi vet inte någont om de omständigheter som ledde till Gary död, men som en lite äldre spelare, har han vuxit upp i samma omklädningsrum miljö.”

Kommentera

