Div. 2-spelaren som blev världskändis

Medlem i en av de största fotbollsfamiljer i Sverige har Anton Hysén, 20, blivit den första spelaren i Sverige att öppet berätta om sin homosexualitet. I en intervju med tidskriften Offside, säger Anton att uttalandet kan medföra problem för hans karriär. Trots det hoppas han att avslöjandet kommer att hjälpa andra idrottare att inta samma hållning i framtiden.

– Jag vet att allt kommer bli annorlunda efter denna intervju. Det finns människor som inte kan leva med homosexuella, precis som det finns rasister som inte kan acceptera utlänningar. Kanske kommer klubbar som är intresserad av mig ändra sig efter att ha upptäckt att jag är gay. Men jag bryr mig inte. Nu vet alla och jag tror det kommer att bli fantastiskt. Du kan kalla mig vad du vill, det bara ger mig mer motivation, säger han.

Anton Hysén är vänsterback i Utsiktens BK, ett division fyra-lag som tränas av pappa, Glenn Hysén. Anton började sin fotbollskarriär genom att vara en lovande spelare i Häcken, men hämmades av skador. Han säger att det är svårt att tro att det finns homosexuella idrottare i andra klubbar.

– Om du stannar upp,  är det verkligen galet. Var är de andra? Finns det ingen annan? Ingen annan spelare har kommit ut i Sverige.

Anton har svårt att tro att han är den enda elitidrottare som är homosexuell.
Fotbollen är det som ska vara i centrum och därför spelar resten mindre roll menar han.

– Om jag är bra att spela fotboll spelar det ingen roll om jag gillar kvinnor eller män.


Efternamnet Hysén huserar i den svenska fotbollen i över 80 år tillbaka i tiden då Antons farfars far, Erik, blev svensk mästare med IFK Göteborg. Antons två bröder är även de fotbollsproffs. Alexander och Tobias. De står bakom beslutet att deras lillebror talar ut om sin läggning.

– Om reaktionen på min brors läggning blir positivt kommer fler spelare komma ut, säger Tobias Hysén till Offside.

För fyra år sedan blev Glenn en diskussion i Sverige när han var inbjuden att tala på den årliga gayparaden Pride. Glenn Hysén hade anklagats för homofobi i de uttalanden han gav efter att ha angripits av en man han sa hade försökt röra honom på en offentlig toalett i Tyskland. Samtalet syftade till att avsluta kontroversen. Vad som aldrig blev känt, förrän nu, är att Glenn i sitt tal använde Glenn exemplet med sitt eget barn.

– Hur lätt är det egentligen för en sextonårig fotbollskille att komma ut som bög inför sina lagkamrater, frågade han sig i öppningstalet.

Till skillnad från mansfotboll, har damfotbollen i Sverige flera fall av spelare som har anammat sin homosexualitet. Den mest kända var anfallaren Victoria Svensson, tidigare landslagskapten och skyttekung, som 2008 gick ut offentligt när hon berättade om födelsen av hennes dotter.

Offsides reportage om Anton Hysén, i tidsskriftens aktuella nummer har rönt stor uppmärksamhet i media. Både i Sverige och övriga världen. Över allt i media har han hyllats som en modig ung kille som går i bräschen för något som egentligen inte borde vara mer än en personlig sak.

Kommentera

