Maskotmördaren Moreno

Panamanska fotbollsspelaren Luis Moreno i colombianska Deportivo Pereira har orsakat mycket vrede och oro i Colombia. Allt efter att ha sparkat den levande maskoten som Atletico Junior Barranquilla har på hemmaarenan Estadio Metropolitano.

Under matchen träffades maskoten, en tam tornuggla, av bollen och blev liggande utanför Deportivo Pereiras straffområde. Moreno gick fram och sparkade undan ugglan. Föga visste han ugglans betydelsen för hemmalagets spelare och fans. Redan under matchen blev Moreno ifrågasatt. Hemmaspelarna konfronterade honom och supportrarna på läktarna skrek mördare till honom.

– Det gjorde mig väldigt arg att han sparkade det lilla djuret. Jag sa en massa hemska saker till honom. Jag var riktigt arg, sa Atletico Junior spelaren Luia Páez efter matchen.

Ugglan dog senare på en veterinärklinik och Luis Moreno säger att han nu lever i skräck. Efter matchen var han tvungen att lämna arenan under poliseskort. Veterinären sa att det var otroligt att ugglan ens överlevde bollträffen. Fågeln hade ett brutet ben och hade 50-procentig chans att överleva. Men i tisdags dog ugglan av chock, två dagar efter matchen. Moreno bad om ursäkt till Atletico Juniors fans och sa att han bara försökte få fågeln av planen.

– Jag vill be om ursäkt till fansen. Jag var inte ute efter att skada ugglan. Jag gjorde det för att se om den skulle flyga, sa Moreno efter matchen.


Några dagar senare sa han så här i en TV-intervju:

– Det var inte min avsikt att såra fågeln. Det här blev en svår tid för mig och min familj som befinner sig i Panama. Vi är alla rädda över vad som kan hända. Jag ber om ursäkt till hela landet men mest till Barranquilla eftersom det jag gjorde var mycket allvarligt.

Ursäkterna har inte tagits emot väl av supportrarna. Efter ugglesparken i söndags har Moreno tagit emot en hel del hot. Några civilrättsliga åtgärder kommer inte vidtas mot Moreno då Colombia saknar lagar mot djurplågeri. Däremot kan han komma att straffas av fotbollsförbundet. Colombianska ligapresidenten Ramón Jesurum öppnade för att bötfälla Luis Moreno.

– Han bör straffas hårt för denna fruktansvärda handling. Han saknar omdöme, sa Jesurum om händelsen.

– Om jag blir bestraffad, så tar jag det, sa Moreno efter ligapresidentens uttalande.

Om ugglan fick reda på slutresultatet framgår inte i någon rapportering, men om så var fallet dog fågeln lycklig. Atletico Junior Barranquilla vann nämligen med 2-1.

One response to “Maskotmördaren Moreno

Kommentera

