The Importance of Being Idle

När jag var liten följde jag en gång med min pappa på ett jobb i Stockholm. Han skulle intervjua östgötska Klas Ingesson på Råsunda. Eftersom Klabbe var utlandsproffs och sällan var i Sverige och Östergötland blev det ett avtalat möte när det var dags för Sverige-Frankrike precis innan VM-94 äventyret. Jag har nog aldrig varit så nervös som när jag med min Brolintröja och autografbok såg alla spelare gå förbi med efter träningen, in i fikarummet. Jag vågade knappt titta upp utan noterade snabbt vilka som gick förbi innan jag kilade fast blicken i golvet för att inte behöva få den där ögonkontakten som skulle betyda att jag var tvungen att fråga om autograf…

Pappa och Klabbe satt på läktaren och pratade. Om vad har jag inte en aning. Namnen, siffrorna och killarna var så mycket mer intressant. Det värsta av allt var nog att, trots pappas närvaro, gå med honom och Klabbe in i fikarummet. Där satt alla och fikade avslappnat och snackade skit med varandra. Jag var säkerligen likblek där jag satt och sneglade bort mot Dahlin, Brolin och Limpar. Pappa och Klabbe fortsatte snacka men nu utan att spela in något på bandspelaren. Tillslut skrev Klas Ingesson just Klas Ingesson i autografboken jag fått av mamma. Han skickade den vidare till Dahlin-Brolin-Limpar-bordet som frågade mig något, vad vet jag inte för jag var helt apatisk vid den här tidpunkten. Boken gick runt till hela truppen och alla skrev snällt sitt namn i den. Några skrev också på Brolintröjan.

Senare har jag träffat fotbollsspelare som jag på ett eller annat sätt följer. De flesta gångerna har jag varit mindre och mindre nervös och försökt fokusera på att de också är människor, om än så mycket mer begåvade än mig. Fotbollsproffs som de är.
Jag tror nu att jag har kommit till insikt i livet. Jag kommer aldrig komma i närheten av vad personer som Klabbe, Brolin eller Dahlin har fått uppleva -om jag inte i form av intervjuare ger mig fan på att ta reda på saker och ting genom samtal med liknande personer.

Det finns stora planer för Sanningsvittnet. Ingenting jag direkt vill avslöja, men stora personligheter som alla har ett förhållande till ska försöka knytas till ett eller kanske till och med flera program.

Det är dags att vara den jag vill vara för att få reda på än mer om det jag älskar mest av alla sysselsättningar på denna planet.

/A

Kommentera

